Bezpečnostní pásy jsou dnes standardem v každém automobilu, a dokonce jsou nařízeny zákonem, včetně jejich používání. Již po mnoho desetiletí se používá stejný, tříbodový systém, neboť jeho patent je volný a konstruktéři tak za jeho použití nemusí platit. Pravdou je také to, že bezpečí, které poskytují, se považuje za dostatečné. Je tomu ale skutečně tak?

 

Je potřeba si uvědomit, že dnešní automobily jsou silnější a rychlejší než kdy dříve. Neustále se také zvyšují maximální povolené rychlosti, jakkoliv se to řidičům na první pohled nemusí zdát. To také znamená, že pokud dojde k nárazu, následky budou podstatně horší. Není tedy divu, že se ohledně bezpečnostních pásů začínají objevovat jisté pochybnosti.

 

maximální povolené rychlosti se stále zvyšují

 

Vhodné je také zmínit, že i pásy samotné nám mohou ublížit. Případy, kdy kvůli nim došlo ke zlomení žebra, nejsou nijak vzácné, a ačkoliv je to samozřejmě lepší, než vyletět ve více než stokilometrové rychlosti předním sklem ven, rozhodně to není něco, o co by kdokoliv z nás stál. A pokud už se vyhnete zlomenině, můžete počítat minimálně s modřinami a pohmožděninami.

 

Je tedy jasné, že bylo nutné vymyslet i další způsoby, jak řidiče a pasažéry v případě nehody uchránit. Jedním z nejvíce implementovaných řešení je airbag. Jak již název napovídá, jedná se o pytel naplněný vzduchem. Ten je prázdný, naplní se až v okamžiku nárazu. Jeho cílem je pohltit naši kinetickou energii a tak zabránit, aby to s námi tak „hodilo“.

 

klasická dopravní nehoda

 

I tento vynález se ukázal jako úspěšný, a tak jich v novějších modelech aut najdeme vždy jen několik. Prakticky vždy je zde jeden před sedadlem řidiče, umístěný ve volantu, další je obvykle před sedadlem spolujezdce ve dvířkách schránky. V poslední době se pak stále častěji objevují boční airbagy.

 

Samozřejmě, i ony mají své problémy. Například může být těžké se z nich vymotat, což může ztížit vystoupení z auta po nehodě. A zde je často potřeba jednat velmi rychle. Žádný bezpečnostní systém v automobilu tak není dokonalý, je však tím nejlepším, co dnes máme.